A rajzfilmcsatornákon keresztül a gyerekek agyába áramló cenzúrázatlan rajzfilm- és reklámfolyamot elkerülendő, úgy döntöttünk ÁronApuval, hogy Áron dvd útján ismerkedjen meg a mesehősökkel. És az elhatározást tett követte. Bevásároltunk. Mesét néztünk. Döbbentünk.

Itt van mindjárt ez a kis piros ELMO. Nagyobbacska gyerekként nagy Muppet Show rajongó voltam, nosza rajta legyen Áron is az. Ráadásul a Felejtsd el a pelust! cím nagyon is vonzó témának tűnt. Hát, majd beestem az asztal alá amikor meghallottam, hogy Elmo egyes szám első személyben beszél magáról! Elmó szereti, Elmó nem szereti, Elmó ide megy.... Aztán jött a kettes számú majdnem hanyattvágódás, Elmo barátja, a nemtudomhogyhívják Kismackó gyönyörű, klasszikus pöszeséggel ejt ki minden sziszegő hangot! Időnként beugrik a képbe egy óriási lila majom, amelyik félelmetesen vicsorít, mert wécéznie kellene. Percenként tízszer elhangzik az, hogy pisi, meg kaka meg, hogy nem baj. A színészek pedig tizenöt centis mosollyal az arcukon dallamtalan és idétlen dalocskákat énekelnek az emésztés végtermékeiről. Áron persze tátott szájjal figyeli mindezt, egyelőre még nem sejpít, viszont, ha termel a pelenkába, kijelenti, hogy nem baj és nem engedi, hogy kicseréljem.

A másik antikedvenc a Kockásfülű nyúl. Mindjárt az első részben Kriszta elhatározza, hogy ő gonosz indián lesz és rabul ejt, majd megkötöz minden állatot. Nem rokonszenvezek az agresszív nagyfiúval sem, aki rendre szekálja a kicsiket és kihasználja fizikai fölényét. Persze a nyuszi mindig mindent elintéz és fellélegezhetünk, de számomra ebből a meséből csak az a tanulság vonható le, hogy akinek van kockásfülű nyula, annak jó, akinek meg nincs, az csak tűrje az attrocitálásokat.

A lista gyöngyszeme pedig egyértelműen a cseh rajzfilmipar remeke, a Kisvakond. Az alábbi sorok naturalista leírásokat tartlmaznak, ezért ez a bekezdés korhatáros. Azonban azt, hogy elérte-e a megfelelő kort az alábbi információk befogadására, mindenki döntse el maga. A legtöbb részt kimondottan szeretem, de hát ott vannak a kivételek! A kisvakond álma című nagyszabású produkció utópisztikus képpel kezdődik: egy túlautomatizált világban mindent a gépek csinálnak az ember helyett. Aztán a gépek elromlanak és az ember hirtelen megint közelkerül a természethez olyannyira, hogy már ruhát sem hord és lába közt himbálózó "bácsiasságát" hosszú perceken át csodálhatjuk. Még egy biciklizős jelenetben is. Persze tagadhatatlan a rajzfilm pedagógiai haszna, ami a környezettudatos nevelést jelenti, ráadásul anatómiai ismereteink is gazdagodnak. Hanem a Kisvakond és a születés című már-már dokumentumszámba menő alkotás meglepő részletgazdagon boncolgatja a címben rejtett témát, semmi de semmi dolgoznivalót nem hagyva a fantáziánknak. Csak elszántaknak ajánlom!

Várom a sajátélményeket!

21 komment

Címkék: élmény

A bejegyzés trackback címe:

https://aron.blog.hu/api/trackback/id/tr91122600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RenátaAnya(Eszter) · http://renatababa.blogspot.com/ 2009.05.17. 13:37:26

Honnan vettétek ezt a részt Elmoval??
Mi soha nem láttuk,de a Minimaxról Elmo világa nagyon tetszik Reninek,nem sejpit benne Elmo,nagyon tanulságos dolgok vannak benne,igazi tanitó mese!!
A másik kettőt nem szoktuk nézni.

masika 2009.05.17. 15:08:18

Én irtózom az ilyen modern meséktől mint pl az ELMO, és társai. Kiráz a hideg a hétvégi mesedélelőttöktől, is ahol semmi mást nem látnak a gyerekek, csak hogy lövik egymást, harcolnak, és butábbnál butább lényekket sorakoztatnak fel az alkotól, lásd pikácsú vagy mi a szösz!
Nem hiszem, hogy ez szolgálja az értelmük fejlődését.
Nálunk egyenlőre a mese micimackóra és mikiegérre korlátozódik, bár Lilit ez sem köti le 5 percnél tovább. (hála az égnek)

ui: vár rátok egy játék nálnk, persze csak ha van hozzá kedvetek!

Kismaruszja 2009.05.17. 20:05:37

Nekünk nincs kábeltévénk, úgyhogy Boti nem ismeri Elmo-t, Noddyt és társait. Ennek csak örülünk. Amúgy is igyekeztünk elsőként magyar mesét mutatni neki. Ez volt a magyar népmesék sorozat, majd a Vuk, ami teljesen életszerű, mégsem túl nyers. Lehet, hogy itt meg is állhattunk volna, mert azóta gyors iramban szaporodott a mesetár és Vuk feledésbe merült. Jött a Mackótestvér, ami kicsit korai volt még, de szintén olyan történet, amely életszagú és van mondanivalója. A zenék, dalok is csodásak. Aktuális kedvenc Thomas, amelyben irigykednek ugyan egymásra a mozdonyok, de végül mindig összefognak, kisegítik egymást a bajból. Kisvakondból nem ismerjük az általad elemzett részeket, ami nekünk van, ott szintén az együttműködő baráti összefogáson van a hangsúly. Mekk Elek kissé bugyuta figura, sok tanulságot nem lehet levonni a történeteiből. A hupikék törpikéket fiatal felnőttként néztem, a Gumimacikkal együtt :) Ma már nem köt le és nem szeretem Botinak sem vetíteni, bár időnként kéri. Micimackónk nincs, de nem túl szimpatikus szegényke, mert nagyon butácska szegény. Kockásfülűre már nem emlékszem és Boti nem ismeri.
Marcsi

thinuviel 2009.05.18. 07:17:04

Hát, az én gyermekemnek egyelőre csak két mese létezik: SákánySüsü és a CicaMica azaz a Futrinka utca. Ezekkel egyelőre semmi bajom. De a tv-ben futó meséktől kiráz a hideg. Én a Muppet Showtól már kmaszként is frászt kaptam, most sincs ez másként Elmóval. Én egyelőre maradok az itthon összegyűjtött cd-tárnál: Mazsola és Tádé. Van benne csíny gazdagon, de gyermeki csíny, aminek majd viselni kell a következményeit. Aztán ott van még a Kukori és Kotkoda, a Frakk.... szóval van mit nézni.

Ingrid 2009.05.18. 17:18:49

Nem tudok mit írni ide... Egyedül a kisvakondot és a kockásfülű nyulat kedvelem, mint figurát, a rajzfilmek valóban butácskák, nem nekik valók.
Heléna még nem néz tévét, az apja szerint azért vagyok itthon vele, hogy én szórakoztassam, és tényleg több élmény van a játszótéren és a kirándulások alkalmával, mint a tévé előtt.
nem marad le semmiről, ha esetleg nem ismeri meg ezeket a figurákat.

Anita... 2009.05.18. 22:17:55

Kende nem néz még mesét. A tv sem érdekli, max addig, míg nyomkodhatja a gombokat. De úgy látom ez sem lesz majd könnyű menet! :)

cucka 2009.05.19. 08:49:15

Elmonak ezt a továbbferdített verzióját én sem ismertem, és annak fényében, amiket leírtál róla, nem is nagyon vágyom megismerni. :DDD Amit mi ismerünk (és talán mondhatom, hogy szeretünk is, legalábbis engem leköt :$), az a Minimaxos sorozatos verzió, egészen szerethetően bugyutácska, kedveske. (de az tény, hogy egyelőre engem jobban lekötnek a mesefilmek, mint Huncost, aki nettó 5 percet hajlandó összességében egész nap nézni a tévét.)
Kisvakond-kockásfülű nyúl: sajna már gyerekként sem szerettem őket, nem tudom az okát (mondjuk, elég magyarázatnak érzem amiket leírtál róluk :) ), nekem a Tom és Jerry volt a kedvencem, amit elég ritkán látok bárhol is. Bár azok sem a flower power fényében készültek. ;)
Magyar népmesék esetleg? Áron már biztos értékeli, Hunor egyetlen pillanatig sem hajlandó nézni őket még. :( (ez is szívfájdalmam egy kicsit :( )
Szóval, kemény dió ez... és bármennyire is igyekszünk megóvni őket azoktól a meséknek nevezett borzalmaktól, amik a kereskedelmi csatornákból dőlnek hétvégente délelőttönként, amint közösségbe kerülnek, egyre nehezebben fogjuk tudni kizárni a Ben 10-eket és társaikat az otthonunkból. :(((

gneke 2009.05.19. 23:50:36

Az Elmo meglepett, mert a Minimaxos változata aranyos. A kockásfülű nyulat én gyermekként kimondottan utáltam, a Kisvakondnak ezt a részét nem ismertem, de egyébként amit láttam, az nem volt vészes.
Én egyébként inkább a bábfilmeket szerettem, Mazsola, Futrinka utca, (ez sokáig nagy kedvenc volt az én gyermekeimnél is, könyvben is esti meseként)Füles mackó, rajzfilmek közül a Frakk, POm-pom, Vizipók volt nagy kedvencem, és azok az ifjúsági filmek, amik a mi gyermekkorunkban készültek.
Elsőszülött gyermekünknél 2 éves koráig tudtam húzni az időt, hogy ne nézzen tv-t, DVD-ből az általam említett kedvenceket szereztük be először, szerintem egy kicsi gyereknél elég egy negyedórányi mesét megnézni, egy VUK- hosszúságú történethez még kicsik, 4-5 évesen már esetleg megértik. Az MTV mesetár meséit nagyon szeretik.

Mese (előző poszthoz): én is félek a farkastól, bár a hét eseménye nálunk, hogy félnek az álommanótól...:O

gneke 2009.05.23. 09:35:01

Boldog szülinapot Szászánonbaba!

MarcsiTobie 2009.05.23. 12:20:30

Drága kicsi Áron,
Immáron egy kétéves nagylegényt köszönthetünk személyedben! Hogy szalad az idő...
Isten éltessen és legyen nagyon boldog gyermekkorod!
Tortás, fülhùzogatós babazsùrt Neked és szüleidnek!
Pussz,
Marcsiék

cucka 2009.05.23. 19:59:36

BOLDOG SZÜLINAPOT, te drága fess fiatalember! :)

(tényleg rohan az idő... :o) )

evon · http://kisvince.blogspot.com 2009.05.24. 20:27:22

Isten éltessen Áronbaba! A rajzfilmekhez sajnos nem tudunk hozzászólni, mert itt másokat adnak a tv-ben, de köszi, hogy leírtátok ezeket, mindig hasznos tájékozódni.

RenátaAnya(Eszter) · http://renatababa.blogspot.com/ 2009.05.25. 10:44:45

Isten éltessen sokáig Áronka!
Igy telik az idő? :))

thinuviel 2009.05.25. 11:34:43

Picike késéssel, de annál nagyobb, szívből jövő szeretettel kívánunk sok-sok boldogságot második szülinapod alkalmából, és persze anyát is köszöntjük anyaságának második évfordulóján!!!!
Sok puszit küldünk:
Csenge és Csilla

masika 2009.05.25. 17:11:54

Nagyon pusziljuk a buksidat, kis két éves! Boldog Születésnapot így megkésve is!

Kismaruszja 2009.05.26. 10:07:49

ŐÁronságának ezennel boldog második szülinapot kívánunk!
Boticsalád

Marcipán&Frutti · http://forromarcipan.blogspot.com 2009.05.27. 16:04:57

Boldogságos születésnapot Komám!!!!Füled érjen bokáig!!!

BPanka 2009.05.27. 18:26:49

Kedves Áron, a Jóisten éltessen sokáig, füled érjen bokáig!!!

Ami meg a rajzfilmeket illeti, mi egyelőre csak rajzfilmek betétdalait szoktuk néha nézegetni a youtube-on, ott Vuk és Süsü a kedvenc, a többiből csak a régebbieket ismerem, Elmot egyáltalán nem(tudom, hogy melyik figura, de még sosem láttam vele rajzfilmet) Kockásfülű és Kisvakond dvd-ink vannak, de egyelőre originál csomagolásukban várják, hogy Borka kicsit nagyobb legyen, mondjuk még úgy 1-2 évvel, és akkor majd kibontjuk őket, és meglátjuk hogy tetszenek.
Nekünk az egyik Kisvakond könyvünk ilyen hipernaturalista, talán ugyanez a történet, itt is a szülésről van szó, csak könyvben, először kicsit furcsának találtam, de Borkát egyelőre nem érdeklik a részletek, amikor meg már érdekelni fogja, akkor a kérdései kapcsán szívesen elbeszélgetek vele erről.

Marcipán&Frutti · http://forromarcipan.blogspot.com 2009.05.28. 15:12:21

Ja,én is írok a rajzfilmekről.Csak és kizárólag Tűzoltó Samet nézek.Mást nem tehet beMami.Persze a példaképem a rosszcsont Normann:)Néha-becsúszik egy kis Micimackó,vagy Mamáéknál,ahol nincs Sam Bob mester.Ezek cuki rajzfilmek.Kisvakondot nem nézünk.Megvan az említett epizód,Mami dobott is egy hátast tőle.Elmot egyszer kétszer néztem,de Mamit irritálja a hangja:)
Pacsi!

RKriszta 2009.05.30. 23:20:54

Én csak annyit szeretnék mondani, hogy a vakondos mesét mindig is szerettem...DE amióta ezek a lények állandó vendégek a gyönyörű gyepünkön..NA azóta kifejezzen utálom őket és már azt érzem, konkrétan soha nem is szerettem... :-)

Áronbaba 2009.06.01. 21:49:13

Köszönöm szépen a köszöntéseket!!
süti beállítások módosítása