Zsibrák 2007.09.10. 21:43

Ezt már tudom!

Az első hónap végén Áron:
  • rövid időre tartja a fejét
  • rövid ideig figyeli a zenélő játék hangját, a feléje hajló arcot
  •  intenzíven tornáztatja kezét lábát
  •  hátáról oldalra fordul
  • emeli a fejét, bár még inog, kezd gügyögni
  •  figyeli a szeme előtt mozgó tárgyakat
  •  anyára és apára mosolyog játék közben

A második hónap végén:
  •  aktívan gőgicsél, panaszkodik, kér, kifejezi az örömét
  •  idegenekre is mosolyog, szemével érdeklődve követi a tárgyakat föl, le, jobbra, balra
  •  fejét egyre biztosabban tartja
  •  hason fekvéskor felemeli a vállait
  •  háton fekvéskor oldalra fordul és vissza
  •  kezdi felfedezni a kezét
  •  nyálbubit fúj, játszik vele
A harmadik hónap végén:
  • szopja az ujját, néha szopja az öklét,
  •  nagyokat mosolyog
  • hason fekvéskor felemeli a felsőtestét vagy vállait és lábait egyszerre emelve hintázik
  •  idegeneknek is magyaráz
  •  hasról hátra fordul
  •  két kézzel megfog tárgyakat
  •  hangosan nevet a tükörképére
A negyedik hónap végén:
  • felfedezte a lábát, szenvedélyesen szopja a lábujjait
  • ok-okozati összefüggéseket felfedez, pl. szándékosan megnyomja a kiskacsa hasán levő gombot, hogy az hápogjon
  • kezd figyelni a részletekre, észrevesz apróbb változásokat is a közvetlen környezetében
  • hasonfekvésből négykézlábra emelkedik és bírja több másodpercig tartani így magát
  • nagyon sok szándékosság van a cselekedeteiben: odanyúl, megfog, odafordul, eldob
  • különböző megoldásokat talál arra, hogy a célját elérje: pl, ha egy olyan játékra vet szemet, ami nincs kartávolságra, mivel odakúszni még nem tud, addig húzza maga alatt a takarót, amíg az adott tárgyat megfoghatja. Evés közben levegőt fúj a cumisüvegbe és így a keletkezett nyomás hatására ömlik a tej a szájába.
  • emme-emme hangkombinációval jelzi, ha álmos
  • mammam-mammam hangkombinációval jelzi a fájdalmat és más diszkomfortot
  • ümme-ümme hangkombinációval tudatja, hogy unatkozik

Az ötödik hónap végére:
  • apró tárgyakat tanulmányoz, forgatja a kezében, nézegeti, a szájához viszi
  • felfigyel a mozgásra, hangokra amik a háta mögött történnek, odafordul
  • négykézláb hatékonyan közlekedik, bár még akadozik néha
  • hasról hátra és hátról hasra fordul, néha hempereg
  • 10-15 percig képes lefoglalni magát játékkal, előnyben részesíti a manipulálható játékokat, amit csak nézni kell, az nem köti le
  •  felismeri a kanalat, tálkát, cumisüveget, evéskor tátja a száját
  • négykézlábról ülő helyzetbe ereszkedik, bal kezével kitámasztja magát, jobb kezével a játékokat csapdossa
  • hosszan és változatosan gügyög, előnyben részesít zenéket (madárhangok)


A hatodik hónap végén Áron:
  • stabilan ül, támasztás nélkül miközben két kezét játékra használja
  • bútorokba kapaszkodva álló helyzetbe húzza magát, oldalazva lépeget
  • egyre inkább tökéletesíti a mászási technikáját, most már nagyon gyorsan közlekedik így
  • egyre precízebben fog meg apró tárgyakat, az ujjait használva, nem az egész tenyerét
  • egyre inkább élvezi az evést, nem utasít el startból új ízeket, az evés előkészületeit látva lelkesedik, tátja a száját, ha a kanál közeledik, egyedül tartja a cumisüveget, apró főtt zöldségdarabkákat egyedül a szájához visz és elmajszol
  • a szeparációs szorongás egyre kifejezettebb, fél az idegenektől, idegen helyektől, zajtól, nagyon ragaszkodik főként Anyához
  • szereti a kukucs játékot, az építőkockatorony-rombolást, összeütögeti a tárgyakat vagy az asztalhoz, muzsikál
  • büszke a teljesítményére és várja az elismerést
  • ál sírással, kiabálással próbál manipulálni, megjelent a hiszti típusú (könnytelen) sírás, amit azonnal mosoly vált fel ahogy a célját elérte :)
  • a "tátá" szó egyértelműen Apára vonatkozik
Sajnos a 7. és 8. havi fejlődést nem rögzítettem, így már nem tudom pontosan mikor mit kezdett el csinálni Áron ebben az időszakban.

A 9. hónap végére:
  • kérésre tapsol, és spontán megtapsolja önmagát
  • pá-pát int
  • karfelemeléssel mutatja, hogy mekkorát nőtt
  • egyes szavak jelentését már egyértelműen ismeri, utasításokat hajt végre: pl. add ide az autót, hozd ide a labdát, vedd el, tedd be a kosárba, gyere ide, adj puszit Apának
  • aktív szókincse a: be (amikor valamit valahová betesz), abda (labda), brrrrrrrrr (autó), ana (anya) szavakkal gazdagodott
  • már csak vészhelyzetben sír, ha éhes vagy fáradt inkább nyűgölődik, viszont erélyes és hangos kiabálással próbálja az akaratát érvényre juttatni
  • próbálgatja a határait is, bár megérti a Nem és a Nem szabad szavak jelentését, és tudja, hogy mi tilos, azért mégis próbálkozik, de inkább csak, mert a reakciónkra kíváncsi
  • egy ujjba kapaszkodva félkézzel stabilan és biztosan jár, két kézzel kapaszkodva szalad
  • lábbal rúgja a labdát, meglehetős pontossággal
  • nagyon gyorsan és fáradhatatlanul mászik
  • oda-vissza gurítós labdajátékot játszik a földön ülve, bár ő még inkább dobja, de célozni próbál
  • elmélyült játékra is képes már, pár perc erjéig
  • egyre hosszabb az önálló játékideje
  • már nem fél az idegenektől, mindenkire mosolyog, sőt hangadással hívja fel magára a figyelmet utcán, boltban
  • továbbra is anyafüggő
  • imádja a gyerekeket, kommunikálni próbál velük
  • az emberek jobban érdeklik már mint a tárgyak
  • étvágya csapnivaló, válogat, a kedvenceiből is keveset eszik
  • cumisüveggel alszik el a 8. hónaptól kezdve

A bejegyzés trackback címe:

http://aron.blog.hu/api/trackback/id/tr67162160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.